zondag 26 februari 2017

Oliver salopette


Wow! Wat is het ongelooflijk lang geleden dat ik hier nog wat plaatste.
Sinds de geboorte van Liv werd het hier stil... Zeer stil...

Ik maakte wel nog eens wat kleins. Maar had de tijd niet om er een blogbericht over te schrijven.

Nu ik al bijna twee maanden terug aan het werk ben en we min of meer wat regelmaat in ons leven krijgen wil ik de draad terug oppikken.

Ik heb intussen ook een prachtig naaikamertje dat ik moet delen met de elektronische muziekspullen van mijn man. En ik heb er nog maar amper tijd doorgebracht. Nand eiste het al bijna op als zijn artistiek tekenbureau...



Liv is intussen 9 maanden oud. Een schat van een baby die het me toch niet echt gemakkelijk gemaakt heeft. Daar waar de jongste zoon uren aan een stuk sliep en ik zo aan huis gekluisterd veel tijd had voor mijn hobby's. Zo slecht sliep Liv.
En als ze niet sliep... Wel dan huilde ze.
Dat ging al wat beter toen ze een maand of 3 was geworden (het huilen). Maar je kon er geen klok op zetten. De ene dag was de andere niet. Ik probeerde dus gewoon mijn dag niet teveel te plannen, het te nemen zoals het mevrouwtje uitkwam. Want daar kwam het na veel gekrijs toch steeds weer op neer. En dat ging me de ene dag ook al wat beter af dan de andere. Mevrouwtje won/wint steeds.

Maar daar gaat dit bericht niet over natuurlijk.

Ik heb nu een week vakantie en in mijn hoofd plande ik dus al een naaimoment in. Dit moest echt niet te lang meer duren en aangezien mijn man er in het weekend ook is liet ik de kinderen en het eten vandaag zoveel mogelijk aan hem over. En dat was me niet helemaal van harte gegund.
Liv wou niet slapen toen manlief naar de winkel was (ziekjes: ontstoken oog, hoesten en snotteren... ) Filemon is ook ziek en ligt al 2 dagen te snotteren in de zetel en heeft ook een ontstoken oog. Nand werd te vroeg wakker en is al de hele dag enorm prikkelbaar. En omdat we deze nacht weer een paar maal op waren zijn we ook niet echt goedgezind. Het is hier niet het gezellige naaidagje geworden waar ik op hoopte.
Maar ik maakte tussen al die storende factoren door toch wat!

Ik tekende het patroon van het Oliver broekje over en gebruikte een bestaande salopette om de bovenkant en de bandjes over te nemen.

Ik maakte trouwens al deze vergrote versies van de Oliver broek van Emma en Mona voor Filemon enkele maanden geleden.



Ik naaide het broekje dubbel en keerde het geheel door een keergat in de broekspijp. Dit op dezelfde manier als je een omkeerbare kaptrui maakt die je ook ergens op Internet kan terug vinden. Bijvoorbeeld hier. Want je moet opletten dat je de pijpjes zo aan elkaar zet dat ze bij het goed draaien van je broek nog in elkaar passen.
Wie al iets omkeerbaar maakte snapt vast wat ik bedoel.

Als afwerking stikte ik nog eens langs de bovenkant en onderaan de broek. Als ik hem nog eens maak moet ik daar wat op vinden om die stretchsteek netter te hebben.
Iemand tips? Ik weet al dat ik een grotere steeklengte moet nemen.
Ik denk wel dat ik er zo nog enkele zal maken.







Hopelijk tot snel!
(Ma)Marijke

8 opmerkingen:

  1. Volledig te begrijpen met 3 jonge kinderen in huis :-) Wat een leuke salopet en die Liv is toch zo'n dotje! Hopelijk wordt het snel lente met minder zieken en ononderbroken nachten, zodat je hier regelmatig een nieuw naaisel kan tonen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ik heb er alleszins veel zin in om er terug in te vliegen.

      Verwijderen
  2. Super mooi gedaan. En een geweldig idee er een salopet van te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo'n mooi salopetje! Ik zag dit weekend eentje dat er net op leek, en dacht toen ook: zou ik dat zelf kunnen maken? Precies snel eens proberen! Echt heel erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh dankjewel! Ik zag er ook al wat voorbij komen. Maar vond de omkeerbaarheid wel een handig extraatje. En eigenlijk is het echt niet moeilijk. Het bestaat maar uit 4 delen:2 schouderbandjes, een voor en achterkant. Veel succes!

      Verwijderen